klaske@tiepfabriek.nl       06-21186049

Blog

Blog De Tiepfabriek

Streetartist WRDSMTH voor zijn creatie. Foto: Arts District Co-Op

7 september 2017

Hoe zichtbaar is jouw bedrijf?

Ruim 60 procent van de consumenten vindt het belangrijk dat sociale ondernemingen bestaan en wil graag producten of diensten van deze bedrijven afnemen. Dat blijkt uit een enquete van ABN Amro uit 2016 onder ruim 1000 Nederlanders. In de praktijk koopt slechts 1 op de 10 consumenten er iets. Hoe komt dat?


Missie uitdragen
Eén van de redenen is dat consumenten vaak niet weten dat een bedrijf maatschappelijk betrokken is. Maar liefst 90 procent van de consumenten in het onderzoek gaf aan dat ze vaak niet weten of een onderneming sociaal is! Sociale ondernemers dragen hun maatschappelijke missie dus te weinig uit. Als jij een sociaal ondernemer bent, valt hier flink wat winst te behalen. Hoe pak je het aan?


Hoe zet jij jouw bedrijf in the picture?

  1. 1. Je website is de eerste stap om wat te vertellen over je bedrijf, je producten of je diensten. En vertel vooral ook waarom je dit doet. Jij hebt als sociaal ondernemer een verhaal te vertellen. Je hebt een visie, een boodschap. Jouw drijfveer om als maatschappelijk ondernemer aan de slag te gaan, is de kracht van die boodschap.

  2. Maak het vooral persoonlijk. Vertel welke cruciale momenten of ervaringen er toe hebben geleid dat jij je bedrijf bent gestart. Verhalen over vallen en opstaan zijn ook een aanrader. Ieder mens kent immers ups & downs in z’n leven, daardoor kunnen je klanten zich goed inleven in jouw verhaal. Wat je wilt, is dat mensen een ‘klik’ met je krijgen en daardoor besluiten om je product of dienst te gaan kopen. Dat kan alleen als ze emotioneel getriggerd worden.

  3. 2. Op social media kun je je verhaal op verschillende manieren vertellen. Met blogs, korte berichten, foto’s en video’s kun jij een invulling geven aan je verhaal. Hoe persoonlijker, hoe beter. En gebruik je creativiteit. Je klant wil je eerst leren kennen, want ‘onbekend maakt onbemind’.

  4. Op social media kun je gebruik maken van de kracht van herhaling. Denk niet dat je verhaal na 1 of 2 keer wel duidelijk zal zijn. Hoe vaker je jouw drijfveren, visie en maatschappelijke betrokkenheid onder de aandacht brengt, hoe beter de boodschap beklijft!

  5. Misschien is het voor jou interessant om deel te nemen aan social media groepen op jouw vakgebied: op Facebook en LinkedIn heb je vele groepen waar je gelijkgestemden tegen kan komen en die voor jou interessant kunnen zijn.

  6. 3. Maak gebruik van e-mail marketing. Vroeger noemden we dat nieuwsbrieven versturen, waardoor veel ondernemers met hun handen in het haar zaten, omdat ze naar hun idee geen ‘nieuws’ te melden hadden.

  7. Als jij e-mail marketing ziet als een middel om even contact te hebben met je klanten, sta je er al heel anders in. Je kan ze iets vertellen over jezelf, wat je hebt meegemaakt, inzichten die je hebt opgedaan. Maar ook iets over je product of dienst wat ze nog niet wisten.

  8. Of stel eens een vraag aan je klant. Wat vindt jouw klant belangrijk, welke problemen komt hij tegen, waar wil hij een oplossing voor? Het geeft je vaak cruciale informatie die je kunt gebruiken om je aanbod nog beter te laten aansluiten op je klant.

  9. 4. Aangezien jij een maatschappelijk betrokken ondernemer bent, heb jij de wereld iets te bieden. Dat mag gehoord en gezien worden! Door middel van free publicity raken veel meer mensen op de hoogte van jouw oplossing voor een maatschappelijk probleem. Schroom dus niet om je verhaal voor te leggen bij een (lokale) krant, nieuwssite of omroep. Of denk aan specifieke vakbladen of sites.

  10. Redacties zijn zeker geïnteresseerd in verhalen die een maatschappelijke waarde hebben. De kern van jouw verhaal is immers niet commercieel (daar zitten journalisten niet op te wachten), maar jouw idee om de maatschappij verder te helpen. Dat biedt de lezers inspiratie!

Kom je er niet uit?
Wil jij aan de slag met jouw zichtbaarheid, maar weet je niet precies hoe je dat kunt aanpakken? Of kom je handjes te kort om het uit te voeren? Ik denk graag met je mee of neem je werk uit handen. Naast tekstschrijver ben ik ook journalist. Daardoor zie ik snel wat 'nieuws' is.